Ricki Nielsen finder det højst inspirerende at befinde sig i asiatiske og afrikanske lande. Det livsfilosofiske mønster - ydmygheden - tager han med sig til det kriseramte danske jobmarked
Af Olena
Denysyuk
”Da jeg rejste i Asien, undrede jeg mig meget
over, hvordan de lokale beboere tjener penge på arbejde med frivillig
betaling”. Her bestemmes prisen ikke af sælgeren. Det overlader de til
kunderne. Det var den frivillige betaling, Ricki fandt højst inspirerende. Med
den ”frivillige betaling”, som en opstartstrategi havde Ricki også opbygget
sin egen virksomhed.
Jeg møder ham efter hans foredrag på en karrieremesse den
8. marts i Øksnehallen. Han deler sin forretningstilgang med mig. For deling af
viden uden at forvente noget tilbage er en af kernerne i hans forretningsmodel.
I dag er Ricki Nielsen
selvstændig jobsøgningsekspert med målsætning om ”at være Danmarks foretrukne
foredragsholder og workshopleder indenfor karriererelaterede områder”. Med sine
13 års erhvervserfaring fra forskellige brancher står han stærkt inden for
undervisning, coaching, personlig branding og forretningsudvikling.
Rickis eventyr som selvstændig starter i 2011. Han siger sit vellønnede karrierekonsulent job op og rejser fire måneder rundt i Afrika og Asien. Ricky vender en ”traditionel” ferierejse på hovedet. Her opsøger han ny energi og nye filosofier. Her lærer han nye værdier, som han lægger i sin forretningsmodel, når han kommer hjem.
Han fortæller mig om en fantastisk festival i
Cambodja. Da den sluttede, sagde arrangørerne, at hvis tilskuerne kunne lide den, så var alle
donationer fra 1 dollar og op meget velkomne. Pengene ville gå videre til et
børnehjem. Alle gav rigtig mange penge, nok til at lave nye køkkenfaciliteter
og fodboldbane.
”Den måde han præsenterede det -
det var så frivilligt”, siger Ricki. Den filosofi tager han med sig fra
Asien.
Ricki fortæller mig også en
historie hvordan folk i Afrika starter en virksomhed fra ingenting. Der var en
mand, der startede et turistbureau med at stå op foran at monument, hvor
turisterne går forbi. Han fortæller forsigtigt historien om monumentet. Så
bliver det mere spændende for turister.
Nu ville de gerne se mere. Næste dag låner han sin nabos bus til en
rundtur. Så er en forretning opstået.
Kun ved at starte med at fortælle, frivilligt, uden at forvente
noget.
Rickis strategiske opstartstilgang.
Der lærer han, at ”hvis du lader det være op
til kunden, så får du som regel flere penge.” Den tankegang, den ydmyghed,
åbner hans øjne for nye forretningsmuligheder: Han vil række hånden frem uden
at forvente noget. Med dette banale udgangspunkt skaber han en forretning. Han
vil ikke tjene på jobsøgende, men på dem, der har penge. På den måde skaber han
værdi for jobsøgende. Ligesom dansefestivalen i Cambodja for børnehjemmet.
”Jeg vil helst holde et gratis foredrag, og
jeg vil sige, at de ikke skal købe noget. Men, hvis I har lyst til at give mig
noget, så kan I gå til jeres fagforening og bede dem om at booke mig til et
endnu større foredrag.”
Ricki har allerede bevist, at med denne
tilgang kan han opnå mere på lang sigt – 20-40 gratis foredrag gav ham konsulentopgaver
i 2 måneder frem. Nu vil han holde færre og færre gratis foredrag - han har
bevist hvad han kan.
”Hvis jeg stod der og sagde køb
noget af mig, køb, så kommer der ikke nogen og køber af mig”.
Med de opstarteprincipper vil han skabe en sund
virksomhed med stærke relationer på lang sigt. Han tænker ikke på kort sigt.
Men hvis han tager det lidt efter lidt, så er der større muligheder for at
tjene mere på lang sigt, end hvis han tog alt for meget på en gang.”Jeg vil
helst have fire kunder med stærke relationer, end ti med mindre stærke
relationer. Selv hvis det var bedre betalt”. Dybe og stærke relationer er meget
vigtigere for ham, med ydmyghed, som kærne.
Rickis budskaber
Rickis forretningsfilosofi afspejles også i
hans budskaber. Den samme filosofi formidler han til sine kunder. Ricki siger,
at den nuværende økonomiske situation ændrede jobmarkedet drastisk. Derfor skal
vi i dag tænke på utraditionel måde
og finde nye tilgange til, hvordan vi
skaber stærke menneskelige relationer mellem virksomheder og
arbejdssøgende. For eksempel kan basal hjælpsomhed, ydmyghed og frivilligt
arbejde i de fleste tilfælde forlænge relationer.
Vi skal forstå de ændrede
omgivelser og justere os i forhold til dem. Arbejdssøgende skal heller ikke tænke
på kort sigt. De skal gribe ALLE muligheder, siger Ricki, GØRE NOGET. Tale med
mennesker, løse nogle opgaver, dele noget viden, hjælpe. Være åbne og kaste sig
ud i noget. Og lad være med at holde fokus på, hvad du kan få ud af det. Prøve
ikke at styre. Forvente ikke noget. Bare GØR NOGET.
Men den tilgang vil vi alle opnå
det højeste mål. Måske vil det tage længere tid. Men sådan er det i krisetider.
Nye tider kræver ny filosofi. Nye tider kræver ny tilgang.
No comments:
Post a Comment