Monday 25 March 2013

Nye tider kræver nye filosofier

Ricki Nielsen finder det højst inspirerende at befinde sig i asiatiske og afrikanske lande. Det livsfilosofiske mønster - ydmygheden - tager han med sig til det kriseramte danske jobmarked

Af Olena Denysyuk

”Da jeg rejste i Asien, undrede jeg mig meget over, hvordan de lokale beboere tjener penge på arbejde med frivillig betaling”. Her bestemmes prisen ikke af sælgeren. Det overlader de til kunderne. Det var den frivillige betaling, Ricki fandt højst inspirerende. Med den ”frivillige betaling”, som en opstartstrategi  havde Ricki også opbygget sin egen virksomhed. 
Jeg møder ham efter hans foredrag på en karrieremesse den 8. marts i Øksnehallen. Han deler sin forretningstilgang med mig. For deling af viden uden at forvente noget tilbage er en af kernerne i hans forretningsmodel.

I dag er Ricki Nielsen selvstændig jobsøgningsekspert med målsætning om ”at være Danmarks foretrukne foredragsholder og workshopleder indenfor karriererelaterede områder”. Med sine 13 års erhvervserfaring fra forskellige brancher står han stærkt inden for undervisning, coaching, personlig branding og forretningsudvikling.


Rickis eventyr som selvstændig starter i  2011. Han siger sit vellønnede karrierekonsulent job op og rejser fire måneder rundt i Afrika og Asien. Ricky vender en ”traditionel” ferierejse på hovedet. Her opsøger han ny energi og nye filosofier. Her lærer han nye værdier, som han lægger i sin forretningsmodel, når han kommer hjem. 

Han fortæller mig om en fantastisk festival i Cambodja. Da den sluttede, sagde arrangørerne, at  hvis tilskuerne kunne lide den, så var alle donationer fra 1 dollar og op meget velkomne. Pengene ville gå videre til et børnehjem. Alle gav rigtig mange penge, nok til at lave nye køkkenfaciliteter og fodboldbane.
”Den måde han præsenterede det - det var så frivilligt”, siger Ricki. Den filosofi tager han med sig fra Asien. 

Ricki fortæller mig også en historie hvordan folk i Afrika starter en virksomhed fra ingenting. Der var en mand, der startede et turistbureau med at stå op foran at monument, hvor turisterne går forbi. Han fortæller forsigtigt historien om monumentet. Så bliver det mere spændende for turister.  Nu ville de gerne se mere. Næste dag låner han sin nabos bus til en rundtur. Så er en forretning opstået.  Kun ved at starte med at fortælle, frivilligt, uden at forvente noget.  

Rickis strategiske opstartstilgang.

Der lærer han, at ”hvis du lader det være op til kunden, så får du som regel flere penge.” Den tankegang, den ydmyghed, åbner hans øjne for nye forretningsmuligheder: Han vil række hånden frem uden at forvente noget. Med dette banale udgangspunkt skaber han en forretning. Han vil ikke tjene på jobsøgende, men på dem, der har penge. På den måde skaber han værdi for jobsøgende. Ligesom dansefestivalen i Cambodja for børnehjemmet.

”Jeg vil helst holde et gratis foredrag, og jeg vil sige, at de ikke skal købe noget. Men, hvis I har lyst til at give mig noget, så kan I gå til jeres fagforening og bede dem om at booke mig til et endnu større foredrag.”

 Ricki har allerede bevist, at med denne tilgang kan han opnå mere på lang sigt – 20-40 gratis foredrag gav ham konsulentopgaver i 2 måneder frem. Nu vil han holde færre og færre gratis foredrag - han har bevist hvad han kan.
”Hvis jeg stod der og sagde køb noget af mig, køb, så kommer der ikke nogen og køber af mig”.
Med de opstarteprincipper  vil han skabe en sund virksomhed med stærke relationer på lang sigt. Han tænker ikke på kort sigt. Men hvis han tager det lidt efter lidt, så er der større muligheder for at tjene mere på lang sigt, end hvis han tog alt for meget på en gang.”Jeg vil helst have fire kunder med stærke relationer, end ti med mindre stærke relationer. Selv hvis det var bedre betalt”. Dybe og stærke relationer er meget vigtigere for ham, med ydmyghed, som kærne.

Rickis budskaber

Rickis forretningsfilosofi afspejles også i hans budskaber. Den samme filosofi formidler han til sine kunder. Ricki siger, at den nuværende økonomiske situation ændrede jobmarkedet drastisk. Derfor skal vi i dag tænke på utraditionel måde og finde nye tilgange til, hvordan vi skaber stærke menneskelige relationer mellem virksomheder og arbejdssøgende. For eksempel kan basal hjælpsomhed, ydmyghed og frivilligt arbejde i de fleste tilfælde forlænge relationer.

Vi skal forstå de ændrede omgivelser og justere os i forhold til dem. Arbejdssøgende skal heller ikke tænke på kort sigt. De skal gribe ALLE muligheder, siger Ricki, GØRE NOGET. Tale med mennesker, løse nogle opgaver, dele noget viden, hjælpe. Være åbne og kaste sig ud i noget. Og lad være med at holde fokus på, hvad du kan få ud af det. Prøve ikke at styre. Forvente ikke noget. Bare GØR NOGET.

Men den tilgang vil vi alle opnå det højeste mål. Måske vil det tage længere tid. Men sådan er det i krisetider. Nye tider kræver ny filosofi. Nye tider kræver ny tilgang. 

No comments:

Post a Comment