Forumteater byder på unikke redskaber til at
se nye muligheder i vores liv. De kan lære os at løsne op for problemer i
samfundet eller privat.
Af Olena Denysyuk
”Mandag,
kl. 07.20. Værsgo!”
En stresset kvinde river hans slidte taske fra ham for at pakke hans ting, og
imens bekendtgør hun, hvad han skal købe af mad. Hun er sød, men uhyggelig - et tegn på, at
sådan er deres hverdag. Blikket falder på hans madpakke, som kommer til syne i
hans taske. Den syrlige stemning stiger mærkbart "du har altså ikke spist
din madpakke fra igår!”- med detektivagtige sanser inspicerer hun hans madpakke
- ”Jeg GIDER altså ikke smøre dine madder, hvis du ikke spiser dem”...
”STOP! Og TAK! Vi spoler tiden frem. Lørdag, kl. 9.30”. Kvinden ligger på gulvet, manden ser et
usynligt fjernsyn. Om lidt er der en ny konflikt scene.
”Hjemme hos” Lars og Tanja:
Om lidt opstår
en ny konfliktscene.
Vi er på Forumteatret Prisme . Det er en interaktiv teaterform, der bringer
publikum og skuespil sammen. Væggene
i lokalet er blanke, med kun et mystisk gråt forhæng foran og i venstre side.
Omgivelserne i lokalet er langt fra at være teatralske. Det ligner et
laboratorium. Publikum
vælger frit pladser.
”STOP OG TAK!”, siger en kvindestemme til skuespillerne
efter 4-5 små scener blev spillet. Hun vender sig mod publikum. ”Hvad bliver I
optaget af?”, spørger hun åbent og bredt. Eftertænksom pause. En kvinde i 40erne
lufter forsigtigt sin finger: ”Jeg synes, at kvinden er meget dominerende”,
”Nej”, siger en anden, ”Jeg synes mere, hun er barnlig”. Mens diskussionen er i
gang, hopper resten af publikum ind i dialogen.
I aften bliver scenen skåret i
skiver, smagt med eller uden krydderier. Publikum får en smagsprøve på skuespil ved at
ændre scenens retning, enten ved selv at spille med eller ved at fremsætte
kommentarer.
I forumteater bliver publikum
inddraget i scenens problemstilling via levende dialog omkring et specifikt
problem. Publikum skal efterfølgende give nye instrukser, sådan at situationen
ændrer sig i en ny retning. De kan også
sige deres mening om scenens dialog, problemløsning, eller reflektere over de
nye spillemuligheder i forhold til den første udgave. Alle får mulighed for at
være med, uden begrænsninger.
Med to på scenen og fem blandt
publikum, handler aftenens scene om kommunikation i parforhold: kvindens
karakter er dominerende og mandens interesse er at se EUROSPORT (Skuespillerne:
Rene Wormark, Amira Shalaby Jensen). Spillederen, Birthe Blåbjerg Jakobsen, der
står på gulvet i aften, giver bolden op. Det er hende, der henvender sig til
publikum med åbne spørgsmål, som ”hvad ser I her?”.
Publikum bestemmer selv, hvornår
de vil træde ind på scenen. De råber ”stop” på et tidspunkt, når konflikten
begynder at spidse til - de skal ændre scenen i en positiv retning, så
problemet ser mindre alvorligt ud. Men der er ikke nogen garanti for, at den
tilskuer, der er på scenen, ændrer noget, fordi en medspiller også improviserer
undervejs.
Og det er interessant nok, at de nye
instrukser fra publikums side er personlighedstype bestemt, er påvirket af
personlige erfaringer, eller ren improvisation: realistisk eller rivegal.
Derfor bliver scenerne uforudselige og sjove.
Humor er i
højsæde
Især humor smager vi masser
af. I alle former.
”Humoren er i højsædet, når publikum
ser sig selv i forestillingens letgenkendelige personer og
situationer. Latter giver energi, fællesskabsfølelse og er et godt afsæt
til ændringer for fremtiden”, lover invitationen.
Der er masser af lagekagehumor, uden at nogen kage er klasket
i nogens ansigt. Skuespilleren improviserer det ubeskrivelige og abstrakte, som
hierarki i parforhold er: hun sætter en plante på mandens hoved. Hun afspejler kvindens
dominans. Alle griner.
”Det er et billigt
trick, når man arbejder med noget, som er ”lidt farligt”, men det hjælper med
at løse publikum op”, fortæller spillederen lidt senere.
Alle gik hjem i meget godt humør.
Forumteaters
særlige mekanismer kan ændre vores opfattelse af verden
Spillederen Birthe Blåbjerg Jakobsen med
skuespillerne Rene Wormark og Amira Shalaby Jensen
Forumteater
byder på helt unikke oplevelser af situationer: deltagerne ser nye,
uforudselige og alternative muligheder på en problemstilling i en scene.
”Når man går i
gang, bevæger scenen sig, og der sker hele tiden noget nyt. Hvis publikum
hopper ind eller ud, forandres det, der er sket. Og derfor giver det en
fornemmelse af, at noget åbner sig op, som en form for prisme. Man ser tingene
fra forskellige vinkler og man ser det, der var usynligt. Der kommer lys”, siger Birthe Blåbjerg Jakobsen, som siden 2006 har
brugt teatret i arbejdet med opgaver om bl.a. integration, medborgerskab,
mobning, racisme.
”Det kan være en vigtig
kommunikationsplatform for børn og unge - her får de et rum til at sige noget,
der ellers aldrig kunne blive sagt højt. Der er en sensitiv dynamik i et rum, som skifter så hurtig. Derfor er
der plads til alle mulige temperamenter. Og der er ikke noget, der er rigtigt
eller forkert”.
”De bliver presset på en måde til at forholde
sig til etik, eller andre menneskers værdi, som giver en enorm virkning på ens
personlige udvikling”.
Forumteatrets særlige mekanismer
kan også bidrage til det psykiske arbejdsmiljø. ” Vi ser konkrete
handlinger, og vi ser det samme, men vi opfatter det forskelligt. Her lægger vi
mærke til den forskel. Og det er et godt sted at tale fra.” Vi reflekterer,
analyserer, hjælper til at forstå – ser på ting flerdimensionalt
og analytisk. Derfor er det et ”stærkt” værktøj til at arbejde med kommunikationsproblemer,
konflikthåndtering og lederskab.
”Det er et værktøj, der træner vores empatimuskel”,
siger spillederen. Den gave kan
forumteater give til publikum er viden om ”hvordan og hvorfor tænker mennesker
forskelligt. Vi visualiserer en grundlæggende forståelse for, at vi er
forskellige.”
Økonomi? Politik?
Eller kunstnerisk?
Det
var Augusto Boal, der startede forumteater i Brasilien for 40 år siden, ved at
en tilfældig tilskuer råbte under forestillingen hvordan spillet skulle spilles.
Til sidst blev hun inviteret på scenen. Augusto Boal kunne lide at tænke på
teater som et spejl, hvor man kan nå at ændre virkeligheden og omdanne den. Han
blev nomineret til Nobels fredspris i 2008.
I dag
er det verdens bedste kendte empowerment
værktøj, der bruges verden rundt på teatre, virksomheder og skoler.
Men der findes
utroligt lidt dokumentation om forumteaters effekter på en problemløsning.
”Det er et blindt
punkt i branchen”, siger Birthe Blåbjerg Jakobsen.”Måske fordi der i
virkeligheden meget sjældent er nogen, der har råd til at betale for at få den
dokumentation. Eller fordi det er et meget komplekst værktøj. Her er der ikke
noget, der let kan måles og vejes. Virksomheder investerer heller ikke alt for
mange af deres ressourcer i dette værktøj. Derfor er det svært og dyrt at måle
den virkning, forumteater har på de samfundsmæssige eller personlige
problematikker.
Det et ærgerligt,
at der ikke er nogen statistikker, der måler forumteatrets samfundseffekter.
For i Sverige, for eksempel, bliver der undervist i dramaturgi på folkeskoler
af en dramapædagog. Det
er også velegnet til arbejde på politisk niveau, siger Birthe.
”Det er et politisk stykke arbejde” hvorvidt
forumteatrets mekanismer kan bruges for at løsne op for de samfundsmæssige
problemer, som bestikkelse, integration eller mobning.
”Men jeg ville ønske, at der ville blive
undervist i dramaturgi i skoler, som et stærkt læringsværktøj”.
Da vi forlader laboratoriet,
lægger vi mærke til to lyserøde stole, en kop,
der er slået i stykker, en gammel avis, der ser ud, som den er blevet læst af
117 mennesker - alt dette hænger på væggen. Det er et tegn på, at her kan
normale ting rystes og sættes på hovedet. At her er der ikke noget, der er
forkert eller rigtigt.
Fakta om forumteatret Prisme
- Prisme har tilknyttet en række skuespillere, antropologer, billedkunstnere, musikere og undervisere
- I Prisme arbejder en gruppe skuespillere og undervisere med forskellige værktøjer, bl.a. forumspil, play back, vurderingsøvelser, billedteater
- Prisme samarbejder med Forsøgsstationen, som ligger på Vesterbro i København. Huset er på ca. 750 kvadratmeter
- Prismes turnerende forestillinger: ”Innovate or die”, ”NetVÆRK”, ”Kom ind”, ”Fri og villig?”
No comments:
Post a Comment