Det nybyggede Børnekulturhus Ama’r byder på
kunstneriske oplevelser til børn fra 0 til 18 år. Oplevelser, som styrker børnenes
kreativitet, sprog, koncentration, kommunikation og hukommelse. Huset, som er
skabt af børn og for børn.
”Pas nu på, lille skat! Hold fast! Hvor er
det fint, det du kan, dygtig!” siger den lidt nervøse, men stolte mor, mens hun
kigger på en klatrevæg som strækker sig fra stueetagen til 1. sal i en 45
graders vinkel. En lille kravlende abe klatrer, griber, kaster sig, lander,
hopper, råber ”grib!”, mens hun kaster sit lille tøjdyr, en kat ned fra toppen.
Hun glider hurtigt ned for at tage en tur til. Der er også børnestemmer i et
andet lokale: ”se min lanternelampe”, ”nej, hvor er den fint”.”Vent til den
blive lidt tørrere, så kan du godt lege med den”.
Af Olena Denysyuk (09.03.2013)
Foto: Olena Denysyuk
Velkommen
til ”det skæve hus”, et hus på Amager, hvor kreativiteten bogstavelig talt
hænger i luften. En mørk og kold blæsedag i marts, kan
hurtig blive til en til en farverig og sjov ”miniferie–for–alle–børn”.
Huset byder
på begivenhedsrige oplevelser, frit leg, billedværksted, musik, dans, koncerter
og meget mere. En ”skole” med usynlig og synlig undervisning i kreativitet,
uden rammer, uden programmer, uden specifik undervisning. Kun et tema, som er
”Kærlighed” i år, der skal gå igennem alle værker.
”Det er et
hus, som er skabt af børn og for børn”, siger husets leder Nild Regout. Dorte
Mandrup er husets arkitekt. Men ”alle børn kunne være med, uanset deres
talentpotentiale. Ideen til huset startede i 1991 af en gruppe af kunstnere,
pædagoger, biblioteker og arkitekter. Dengang fik vi et hus under Amager
Kulturpunkt, hvor børn kunne komme til hver dag”. I dag kalder hun det ”Det
gammel hus” og peger ud af vinduet. ”5
år efter vi søgte penge til at bygge et helt nyt og eget hus, fik vi
tilladelse. Dengang havde vi børn med til at bestemme hvordan huset skulle se
ud”, siger Nild med sin stolte stemme. ”Der var lavet fire workshops, hvor børn
med den finske kunstner Kerstin Bregendal brainstormede,
hvad der kunne gøres med væg, gul, loft i det nyt hus. Alle blev overaskede-
kunstnere, designere, arkitekter og børn - ideer strømmede bare til.
Huset
adskiller sig fra andre kulturhuse ved dens mange trapper. Væggene blev
forvandlet til trapper. I alt er der 4 lange trapper i huset.”Og det var også
børnenes ide”, siger Nild. ”De havde ønsker til mange trapper - og fik dem” De
bruges som teatersæder, venteværelse, og klatrevæg, alt i én.
Kunstnerisk
oplevelse uden rammer
Huset blev bygget for at give alle børn en
kunstnerisk oplevelse. Her kan børn i alle aldre og etniske baggrunde gå til forskelligt
sammensatte hold eller bare bruge huset som en legeplads. Men det vigtigste mål
er at skabe dialog mellem børn og professionelle kunstnere.
”Vores
formål er ikke at undervise, men at inspirere”, siger Nild, ”derfor er der ikke
nogen faste undervisningsrammer. Men vi byder på en række professionelle
kunstnere, malere, dansere, musikere, designere og skuespillere. Kunstnere her
er nysgerrige, engagerede, og målbevidste
professionelle. Derfra kommer der en høj grad af motivation fra børnenes side.
I dag,
fredag kl. 14.00 er der undervisning i billedkunst- men det er ikke kun et
lærred, der bliver malet på. ”I dag skal vi lave en lanterne”, siger Maria Lau Krogh , billedkunster og underviser. Der er kun 6 piger, men indenfor 10
minutter bliver der rodet med servietter, der ligger overalt, for det er
servietternes klippede mønstre, der skal limes på glaslanternerne. Bordet, der
arbejdes på er lidt plettet med farver, lim og farvepapir. ”Det er husets velkomst til børn”, siger
Maria. ”De skal se, at der kan rodes så meget de vil - det er deres hus. De
skal se, at her begrænser vi ikke deres kreativitet. Her bryder vi regler i
kunstens navn. Her dømmer vi ikke. Her kan du lære om kunst på en sjov og
legende måde. Der er børnenes hus”, siger Maria.
Huset er
præget af unikke og spændende designerting. Alle husets detaljer og indretning
generelt er gennemtænkt og med formål. ”Og formålet er at stimulere og
inspirere”, siger Nild. Derfor er huset malet i stærke farver. I et andet
værelse ved siden af billedværkstedet, hænger der farverige pirattøj, parykker
fra baroktiden, samt prinsesse- og brudekjoler. Her kan børn kaste deres
flyverdragter, støvler og cykelhjelme. Det er bare en garderobe, som er
usædvanlig spændende.
Men der er
et værelse, som blev malet i sort. Helt sort. Fra loft til gulv. Men det er det
sjoveste rum i huset. Her kan børn male med kridt. Der blev også malet på
loftet. ”WC” står der på døren. Det er altid så sjovt at gå på toilettet. ”Det
var også børnenes ide”, siger Nils, ”og snart spiller vi også børnemusik der”.
Lidt over
kl. 16.00 bliver der spillet børnemusik i baggrunden. Det er værelset med frit
spil, der byder på musikken, hvor Camilla Duus, performance kunstner, leger med
børn. ”Det bedste er, at forældrene også kan være med, og børnene elsker det”,
siger hun. ”Ud over det, får de motion og nærvær med deres børn. Der er kun 1
pige til ”undervisning” nu, men lige pludselig er der 30, som der var sidste
uge”, fortæller Camilla.
Kreativiteten spiller en væsentlig rolle i
børns udvikling
Nild siger, at kreativt arbejde, som maling,
påvirker børnenes sproglige udvikling i positiv retning, samt hjælper med at
øge koncentrationen. Også billedkunster Maria Lau Krogh siger, at ”gennem kunst
udvikler børn mange forskellige facetter. Det er samarbejde og personlig
udvikling. Her kan alle børns facetter komme igennem. Det er frustration og
glæde, sejr og accept. Og nogle gange er der også fortroligheder på spil. På
den måde er kunst vigtigt for børnenes udvikling”.
Også opvækst
har væsentlig betydning i børnenes kreative intelligens. Derfor ligger ansvaret
også hos forældre. ”De kan stimulere deres børn i en retning, så de kan blive
rigtigt gode til noget specifikt. Men de skal også opfordre børn til alt andet,
uden at fokusere på et bestemt område. Børn skal bare samle alle de erfaringer
sammen og pakke dem i deres bagage, for en dag vil det være gavnlig.”, siger
Nild.
Nild kan
ikke forklare hvordan kreative tanker ellers opstår. Kreativiteten kan ikke
læses, den skal ses, røres, høres. Bare at være i kontakt med børn og kunstnere
og ” befinde sig i et kreative miljø, kan i høj grad stimulere kreativiteten
hos børn. Du kan ikke undgå det ved at være her”, siger Nild.
Også ifølge
Maria, er oplevelsen af kreativiteten en af delvis forklaring på, hvordan nye
ideer opstår inden for billedkunst, musik, dans eller andre områder.
”Så længe
der ikke er nogen rammer, så kan alle børn være kreative, og det er kun øjne,
der dømmer hvornår et værk er flot eller ej”, siger billedkunstner Maria. ”Man
skal bare være åben for ideer. Så kommer der andre ideer”.
Som Peter
Lund Madsen, hjerneforsker, skriver i sin bog ”Dr. Zukaroffs testamente” i et
kapitel om kreativitet, kan kreativiteten føre til gode ideer, innovative
løsninger og kreative tænkning - væsentlige evner til at skabe noget nyt og
overraskende. Men han også understrager, at ”Den gode ide kommer til os efter
et grundigt forarbejde… Jo hårdere man arbejder, des heldigere bliver man.”
Men det et
ikke nødvendigvis hårdt arbejde der skal til. Gode ideer kommer også efter børn
har leget frit, eller kigget på husets arkitektur og farver. ”Man kan mærke at børn er glade af
det. Og det stimuler kreativitet i høj grad”, siger Nild.
Det er
knap 2 måneder siden åbnede huset dørene. Men allerede er huset fuldt med
børnenes værker: i venstre
side står en kæmpe dukke, der går fra gulv til loft. Hun er lavet af gips, pap
og gammelt stof. Hun er husets Prinsesse.
Nild siger, at huset ikke har faste retninger og rammer om, hvor de skal hen.
Men om 5-10 år ser hun huset med mange billeder på væggene, måske en kæmpe
skulptur, alt er lavet af børn. Og masser af pletter på gulvet og bordet. ”Lad os se hvad der vil ske. Vi er åbne for
alle muligheder.” For børnenes skyld. For kunstens skyld.
(09.03.2013)
(09.03.2013)
Oleno, prekrasnuj blog!! Tiljku sho natrapula na njogo. Dyzhe zikovo! Djakyy! :)
ReplyDeleteВелике спасибі, Iryna! Дуже приємно чути!
DeleteThank you very much. Very nice to hear!